Friday, October 27, 2006

إنتهى العيد.....!

انتهى العيد.....

لم يكن على المستوى الذي أطمح إليه.. لكنه انتهى على خير، وكسل، وكعك، وبيتي فور، و.........

**

دخلت على الانترنت في العيد، وفوجئت بهذا الموضوع في مدونة مالكوم إكس، وتركت تعليقا لم يطلبه أحد، الموضوع كان عن مضايقات وتحرشات تعرضت لها فتيات في وسط المدينة نتيجة تزاحم شارع طلعت حرب وامتلائه بالشباب الضائع هناك.

للأسف أن هؤلاء الفتيات أو السيدات قد تعرضن لهذه التحرشات في -رأيي- نتيجة الصورة النمطية عن بعض الفتيات المتواجدات في الشوارع أيام الأعياد والعطلات الرسمية و أيام الخميس....

أتذكر أن أحدهم علق هناك في المدونة عن أن الشباب الفاجر هناك كان يبحث عن فتيات للترفيه.

الحقيقة أن هذا الكلام به شيء من الصحة...

ألم ير أحدكم هذه الأمور في العيد..؟ لماذا تم اقتصار التهمة على هؤلاء الحثالة في شارع طلعت حرب فقط...؟

**

عندما طرحت صور الوعي المصري، وموضوع مالكوم إكس في مكان آخر، تم التشكيك في الصور، واتهم كل من وائل عباس، وصاحب مدونة مالكوم إكس إنهما من المبالغين، وأن الصور لشجارات عادية تم تلفيق معناها .

وتم لومي على نشر هذه السخافات... فمصر هي بلد الأزهر و...............

**

وفي تعليقات البعض عند مالكوم إكس تم توجيه كل الاتهام على الشباب المنحرف... وهذا شيء صحيح، فأمام مول طلعت حرب طوال العام وخصوصا في الصيف قد تجد مراهقين وشباب متنطعين يضايقون المارة، خصوصا أيام الخميس، قد يكون بعضهم من عاطلين شارع الشواربي.

لكن أليس وقوفوهم في هذا المكان والزمان لهدف ما..؟ لانتظار شيء ما..؟

**

ما الذي يدفع هؤلاء الشباب إلى هذا التصرف..؟

بعض من قرأوا الموضوع وشاهدوا الصور أنكروا التصرف أساسا كما حدث معي، والبعض الآخر، تحدث بنبرة المجتمع الذكوري والضعف الأنثوي، وهناك من ألقى بعباراته الشامتة في الإسلاميين، لأن الحجاب لن ينفع الفتيات وقت الأزمة .....!!!!!!

**

هذا الموقف ذكرني بمواقف سخيفة أخرى رأيتها منذ سنوات...

أحدهم كان صديق دراسة لي وجاري (إعراب صديقي هنا اسم كان مرفوع من حياتي)، افترقنا بعد أن أصبح مهووسا بالعلاقات مع (الحريم)، وأصبح لا يمانع في شرب أي شيء مسكر عدا الدخان، آخر مرة قابلته كانت حالته أحسن.

هذا الشخص... حدثني أنه في احد المرات كان في الملاهي، وتحرش هناك في زحام إحدى الحفلات بفتاة عربية، ورغم أنه ليس لي أخوات بنات كي أحكم على شعور الرغبة في الثار من منطلق الدفاع عن الشرف، إلا أنني قد شعرت بهذا الإحساس وقتها....

كانت وجهة نظره أن أغلب العرب يأتون إلى مصر لسبب واحد.

وكانت هذه الفتاة في الحفلة الغنائية ضحية النظرة النمطية، وضحية شاب ذهب إلى مكان يبحث فيه عن نمط محدد.

**

نفس القصة المالكية.. ذكرتني بصديق آخر كنا نسير منذ عدة أعوام في الكوربة بمصر الجديدة، يوم خميس، اليوم المخصص لرعاع الشوارع.. كان حرية مول وقتها يحتضر، ما حدث أننا وجدنا حوالي عشرين شاب يجرون وراء فتاة، لم يحدث تحرش، أو أنا لم أره.. لكن الفتاة كانت في حالة غير طبيعية،أحيانا تبتسم.. أحيانا تهذي.. وترتدي فستان، قد يعتبره البعض مثير...!

كانت الفتاة إما تحت تأثير مخدر، أو في حالة سكر، أو أنها معاقة ذهنيا.. بعد أن ابتعد عنها الشباب - ربما لإحساسهم أنها ليست بغي- التقيناها أنا وصديقي في أحد الشوارع، واقتربنا.. ما اكتشفناه وقتها أنها تقريبا معاقة ذهنيا وتائهة.

قد تكون (سكرانة)، أو خرساء، أو ........لكن الافتراض الأول هو ما وقع في ذهننا آنذاك.

**

أيام الخميس والأعياد.. قد تجد فتيات لديهن استعداد لقضاء وقت مع شاب في سيارة، هن قلة تفسد صورة جميع البنات.. قد تجد بعض فتيات البغاء المحترفات أيضا.

في تلك الأجواء قد تبدو القلة كثرة عندما يتم التركيز عليها.

أغلب الشباب الضائع يبحث عن هؤلاء، ما حدث في طلعت حرب، هو ما حدث للفتاة العربية من صديقي القديم، وهو ما حدث للفتاة في الكوربة.. فعندما تشعر أنه ليس لديك سيارة تخطف بها إحداهن من الطرقات، أو أنك غير مرغوب فيك، قد تلجأ للعنف لخطف ما تظن أنه من حقك.. خصوصا أن العرض محدود، فهي ثلاثة أيام فقط وتنتهي المهلة.

**

زميل دراستنا الثالث الآن هو أحد الضباط، في أحد الأيام التقيت صديقا مشتركا بيننا، وعلمت عن مغامراتهم ليلا بالسيارة (لشأط) بنات من الطريق، هؤلاء كن فتيات بغاء ويأخذن آجر..

ما حدث في طلعت حرب حسب رواية من كتبوا، وجدته إحساس هؤلاء الضائعون بالظلم.. أغلب هؤلاء الشباب في الصور ليس لديهم سيارة، ولا يعرفون سبيلا للتعامل مع امرأة بغي، فكانت تلك هي النتيجة.

محاولة لنيل حقوقهم في الترفيه.. خصوصا وأنهم متأكدون أن الأعياد هي الموسم الأكثر رواجا لفتيات يبحثن عن الترفيه، أو فتيات بغاء.

.

أذكر أحد التحقيقات.. كنت قد قرأت فيه أن من يتم الاعتداء عليهن في حوادث الاغتصاب، قد تكون فتاة عادية الملبس، أو أم لديها عدد من الأطفال.. لكن حظها العثر جعلها في موضع شك، فكانت في مكان (نمطي) يتوقع فيه هؤلاء الشباب وجود بغيتهم .

**

هؤلاء الشباب الضائع، هم امتداد لموظفين وحرفيين يقولون "كل الناس بتكسب.. اشمعنى أنا..؟" فيبدأ الغش، والابتزاز بغرض الرشوة، حتى تصبح الصورة عادية .

العنف من أجل الحرام هو آخر ما قد نصل إليه.

أتذكر ما كان يحدث في رمضان الماضي من جشع المتسولين، وما يقوم به بعضهم من غش، وما رأيته من ظاهرة جديدة هي ممارسة الغلظة في التسول أو عند طلب المعونة من الجمعيات الخيرية، أو ما حدث لأحدهم وهو يوزع الصدقات في رمضان على كناسين الشوارع وتمت محاولة خطف الأموال منه.

**

مرحلة العنف من أجل أخذ ما هو ليس من حقك، أو ما هو أكثر من حقك لعلها إحدى المراحل التي نعيشها...

فهؤلاء يريدون تخطي مرحلة الاستجداء، استجداء المتسول لمن معه الأموال..

أو استجداء الشباب البائس بغرض الإيقاع بفتيات اعتقدوا أنهن يبحثن عن صاحب سيارة أو صاحب المظهر الحسن.

هؤلاء يريدون الانتقام ممن معهم الأموال، وسئموا معاملتهم ككلاب حراسة..

وهؤلاء يريدون الانتقام من فتيات يترفعن عن التعامل معهم.

الجميع يريد تحقيق العدالة في الخطأ.

**

في تلك الأجواء قد يظلم البعض... قد تظلم فتيات بريئات، وقد يظلم أصحاب أموال.

لم أكن أريد أن أكتب عن هذه الأمور.. قصص كلها مقرفة، والتركيز عليها قد يشوه الصورة، أي صورة .

ربما أكتب هنا سريعا بعد أن وجدت رفضا للصور والقصص التي كتبها مدونين بعد أن عرضتها على آخرين، وتم لومي على طرح مثل هذه الموضوعات، وهو الأمر الذي أثار اندهاشي بقدر ما اندهشت لبعض التعليقات التي أخذت تنظر على الموضوع من منطلق سياسي أو ديني، وليس من منظور اجتماعي.

**

عذرا : الموضوع (بدون تعليق)

____________________

.

تحديث : على مايبدو إن فكرة إغلاق التعليقات، فكرة فاشلة.. ولا تصلح مع كافة الموضوعات

أفضل مالفت نظري حول الموضوع : كفانا تهويل

أغرب ما قرأت حول نفس الموضوع : بعد أحداث التحرش الجنسي بالستات - فضفضة

للمتابعة : روابط اليوم عن موضوع حفل التحرش الجماعي بوسط البلد

9 comments:

شــــمـس الديـن said...

مفهمتش بردوا ...يعني اعلق ولا لأ ؟؟؟

انا مش هعلق لحد ما حضرتك تقول ...لاني بحب التزم برغبة الكاتب

مع خالص تحياتي :)

Abdou Basha said...

بعتذر جدا عن البلبلة دي..
أصلي لغيت خاصية التعليق عشان حسيت إن أنا رغيت كتير، بس حسيت إنها قلة ذوق
فرجعتها تاني
:)
في انتظار تعليقاتكم

قلم جاف said...
This comment has been removed by a blog administrator.
قلم جاف said...

"فهؤلاء يريدون تخطي مرحلة الاستجداء،"

الاستجداء صار ثقافة يا صديقي ..

الاستجداء لدرجة التسول للناس لكي تتبرع لمستشفى ولو بجنيه واحد .. أمر تعدى حدودالتسول لإهانة أشخاص كل ذنبهم أنهم مرضى بمرض خبيث..

استجداء الناس من عضو مجلس الشعب أو من أي من كان بمن فيهم سيمبا جونيور رغم أن الأخير لا يملك أي صلاحيات سياسية .. ويا سلام لو الجواب مليان تحابيش زي بابا عنده شلل أطفال وماما عندها الجدري واخواتي عندهم سعال ديكي وأنفلونزا طيور وصاحبة البيت حجزت على العفش ، ومن للمظلومين المهضمومين المحطمين المضعضعين المتعتعين المتنيلين بستين نيلة غير جنابك يالكبير!

الاستجداء صار ثقافة ونمط حياة أكثر منه أي شيء آخر..

لكني لا أرى أنه يدفع دائماً للعنف..

الاستجداء دور ، يجد من الممثلين على مسرح الحياة من يعشق لعبه لنهاية المشوار.. ليس منا فتوة الانفتاح عادل إمام الذي يبطح مائة وألف ويأخذ حقه بذراعه .. قدر ما منا المستكينون الخانعون المستجدون وكثير ما هم..

شــــمـس الديـن said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

احيي حضرتك مجددا

هو الموضوع زي ما قرأت بقية التفاصيل اللي حضرتك ادرجتها ... موضوع عادي - عارفة انه مش عادي بس علشان من كتر ما اتكرر بقي للاسف عادي , زي نظرية موت الاطفال الفلسطينيين مبقيناس تكتثر علشانها من كترة ما بتتكرر و بعت للايف عادي :( - علي رأي الناس بتوع اصحاب المحلات ... و حتي واحد كان بيقول ان السنة اللي فاتت كانت انقح

انا قلبت النت ... حتي الاقلام اللي بتتصيد لمصر اي هفوة علشان تشنع علينا و تقول مصر مش بلد امن ولا امان ملاقيتش اي اخبار غير بتاعة المدونات ...
و حصل معايا نفس اللي حصل معاك لما نشرت الموضوع في مجموعة بريدية ما و ناس مصدقتش و ناس صدقت ...


هو خلاصة القول ...
انه حتي لو الف شاب (طبعا رقم مبالغ فيه جدا ) واحد عملوا كدا ...دا ببساطة رد فعل طبيعي لانعدام دور الامن و الشرطة - و شكلنا كدا هنتحول لنيويورك قريب و العصابات اللي بتجوبها ليلا بس احنا بس بتجوبها للتحرشات بالاناث في العيد - لكن دا مش معناه ان الدين مغلوط او الحجاب هو السبب او ان الدين هوا السبب زي ما اتقال (مرة دخلت مدونة وشوفت تعليق بيقول انه سبب اللي حصل هوا الصحوة الدينية علي يد عمر خالد و الشعراوي !!!!!!!! او ان رمضان شهر النفاق و كل الحاجات دي

انا ضد الكلام دا شكلا و موضوعاً
يعني اللي بيقول كدا وجة نظرة قاصرة لانه كلامة بيدل علي حقد دفين لا افهم مبررة علي ذلك ؟؟؟
هل لانه هناك افراد لا يطبقون نظاما ساميا بقي العيب في النظام ولا في الافراد؟؟؟ اين الحكم الموضوعي الذين يزعمونة ؟؟؟

تعليقي ان ما حدث هو رد فعل مباشر لفساد السلطات في مصر - ناس مش شايفة شغل الامن كويس بس - لكن رأيي انه نسبة التدين في ازدياد مستمر و السلوك العام للناس في تحسن مستمر

لو ياريت محدش يضحك علي كلامي و يقول مع كل اللي بيحصل دا ؟؟؟ اقول لكم اه مع كل اللي بيحصل دا

لما يكون في شارع فيه الف واحد و كلهم نظاف و محدش بيرمي ورقة فيه و لكن واحد بس من الاف دول رمي كل زبالة بيتة وسط الشاعر ...اي حد اجنبي ماشي في الشارع هيقول " سكان الشارع الالف دول مش نظاف "

دا اللي حاصل دلوقتي في نظرتنا للشباب ... الف واحد من ال79 مليون عمل الموقف دا و ما كانش هيتعمل لو الامن شايف شغلة ...

ارجو ان لا نعطي الامر اكثر مما يستحق لان الفساد بقي للركب لا ...بل وصل للعنق و لكن هذا ليس معناه ان البلد في خراب و دمار و قولوا عليها السلام


انا بقول ياريت البنات تاخد بالها من لبسهم و انا لما بقول الحجاب مش تحيز ليه و لكن لنكن واقعيين و ننحي المثالية التي يحاول ان يتشدق بها البعض و التي هي ابعد ما تكون عن الواقع ...
جبت عينة عشوائية من مئة بنت محجبة و مئة بنت مش محجبة و مئة بنت منتقبة ...

قول لي نسبة البنات اللي مش تمام في الفئات الثلاثة اد ايه ؟؟؟؟
اظن الاجابة معروفة للجميع ...


زمان نكنت برجع من الشغل متأخر علي 11 و نصف كدا ... و و يمشي فرة طويلة في شارع مش تمام و مليان شباب ...وشوية كدا ولا فيت بنت مش محجبة ولابسة لبس مش تمام و هي اصلا كمان جميلة و ماشية ادامي ب اربع خطوات ... و الله العظيم الشباب كانوا بيضايقوا البنت دي و محدش اصلا كان بيبص لي ولا كاني موجودة !!!!!

-------------------------------

بالنسبة لموضوع سيد يوسف ...هبقي اسئل و لو عرفت خبر يقين مؤكد هبقي اقول لك :)

مع خالص تحياتي :)

Mango said...

الى الأخت شمس الدين
الحقيقة مش عارفة اقولك ايه لأنى من أنصار الحوار المهذب لكن لو حضرتك قريت الموضوع بتركيز بسيط عند مالك او الشرقاوى حتكتشفى
1- ان العدد مش قلة لأنه تقريبا الشارع كله و مينفعش تعملى مصر كلها عينتك فأنت قدام عينة عشوائية حقيقية أثبت 90% منها انهم لا يستحقوا لقب انسان
2- ان اللى حصل ملهوش دعوة بلبس البنات فقد تم التحرش بمحجبات و مخمرات رغم انه مش لأن البنت مش لابسة تبع المقاييس اللى انتى شايفها دينية و صح يبقى مبرر للتحرش بيها وإلا يبقى اذا تم التحرش بيك فى هولندا مثلا لأنك محجبة له مبرر ( من وجهة نظر يمينية متطرفة )
ده بالنسبة للحادثة فى حد ذاتها و بالنسبة لوجهة نظرك فهى عجيبة بالنسبة لبنت و رؤيتك للأمر على انه من فعل قلة مندسة لأن ببساطة كل بنت فو مصر و أنا اقصد التعميم قد تعرضت للتحرشات و المضايقات بشكل او آخر و إن كان بنسب متفاوتة حيث ان التحرش ممكن يبقى لفظى لكن الظاهر حضرتك عايشة فى بلد لوحدك
اما بالنسبة لمظاهر التدين اللى فعلاً فى ازدياد فهى مجرد مظاهر فارغة المضمون والدليل مش بس الحادثة دى ده فى كل نواحى الحياة و التعاملات من رشوة لقلة ضمير لقلة الأدب و اللى ميشفش من الغربال يبقى معلهش اعمى و انا مسلمة و معنديش اسباب تخلينى حاقدة على دينى وده هو الأتهام الجاهز لأى حد يقرر واقع بيتعاش كل يوم و مش بقول يستقرأ مجتمع مثلآ فالموضوع من وضوحه و فجاجته مبقاش محتاج علماء اجتماع علشان يقرروه
أخيراً الحقيقة المثل اللى حضرتك ضربتيه بتاع السافرة و المحجبة و المنقبة نتيحته مش و اضحة للجميع حيث انى من الجميع لكن الواضح انك شايفة الموضوع بشكل تصاعدى يعنى المنقبات حيطلعوا احسن ناس و عامة ده طييعى منك حيث انك حاطة صورة طفلة بزى عسكرى و مدفغ و حتبقى شايفة ان ده من اقوى صور المقاومة
إلى عبدو باشا
تحياتى ليك و آ سفة انى طولت فى الرد و يا ريت تقولنا رأيك و شكراً على الأستضافة

شــــمـس الديـن said...

اختي الفاضلة

كنت اتمني انك تكون عندك مدونة و علشان اتعرف علي فكر حضرتك اكثر

و الله انا بحترم اختلاف في وجه النظر و لكن لا يعجبني التلميح اللي حضرتك لمحتية علي البنت اللي انا حاطاها في الصورة ( اعتقد ان دي حرية شخصية و ياريت حضرتك متعمليش زي الشباب اللي بياخد بمظهر البنت بس و بيسيب الجوهر ) حضرتك ضربتي مثل جميل ان الفطرة البشرية بتاخد بالمظهر رغم كل شئ ...


مثال المنتقبة و المحجبة و الغير محجبة انا لم اجب عليه لم اتستنتج اي شئ و لم المح حتي و لكن حضرتك قولتي النتجة الطبيعية ( و انا مش بقول كويسة قد و لكن هقول انها مش ملفتة للشباب باي شكل و لكن الله سوف يحاسب الكل علي باطن عملة )

انا مازلت مقتنعة ان العدد قليل ... لانه لو قارنتي 100 ب 35 مليون (قسمت عدد شعبنا علي 2 رجال و نساء ) هتطلع نسبة قليلة ايا كان...

علي فكرة انا لا القي التهمة علي الفتاة دوت الفتي و لكن من اوصل الشباب لهذه المرحلة مجموعة من العوامل يجئ ضمنها لبس الفتيات و العرض المستمر في التليفيزيون مع عدم القدرة علي الزواج لتفريج الشهوة ... و لكنها ليست السبب الوحيد بالطبع ...

حضرتك بردوا اعتمدتي علي مصدرين فقط مدونتين بس مش اي موقع اخباري ...و انا ليا الحق اني اتأكد من المصادر و قولت ما يختلج في خاطري عن بحثي علي صحة ما قيل بمنتهي الحيادية ...

ياريت حضرتك تقرأي التحقيق اللي معمول مع خمس محلات في مدونة منال و علاء ...هتضح لك الصورة اكثر

و الله اختي الكريمة انا لا اععيش في عالم وحدي و لكني اعيش في منطقة متوسطة الي شعبية و استخدم وسائل المواصلات و اعمل و ساعات بتأخر في عملي ليلا ... يعني انسانة عادية جدا و مصرية جدا ... اللي حضرتك بتقوليه يمكن صحيح ...لانه و ربما انا لم اتعرض له شخصيا و لكن اعرف فتيات صديقاتي قمة في الادب و الاحترام و الاحتشام و الحجاب تعرضت لهذه الافعال و لكن علي يد عيال صغيرة جنب الكلية كمان ...
عادي يعني ... و لك واحد يعمل اللي عليه في ظل غياب الامن اللي قال شهود عيان انه عربيتين كانوا منعوا المسخرة دي ....

مع خالص تحياتي :)

Anonymous said...

مش معنى ان فية 1000 منحرف من إفرازات العشوائيات في مصر ان ال 35 مليون راجل اللي فيها زيهم

ومش معنى ان اللي عملوا كدة مصريين ومسلمين انهم مؤمنين ولا انهم بيتنموا للإسلام غير بالكلمة اللي في خانة الديانة في البطاقة

دول بصريح العبارة شوية عيال بيئة من افرازات العشوائيات من صاحبي المهن والحرف ومتعاطي البانجو

ماهو الطبيعي على رأي بابا ان اللي مش بيخرج طول السنة بينزل الشارع في العيد

تصدقي انا عمري ماخرجت في العيد
الشارع المصري في العيد هوة في معظمة للنوعية الواطية دي من البشر

وواضح انهم السنة دي لقولهم لعبة جديدة ومثيرة يحتفلوا بيها بالعيد على طريقتهم

ماتفتكريش ان دول مسلمين ولا مصريين ولا ولاد ناس ولا متربيين دول حثالة من الصيع ومتعاطي البانجو من اللي مايعرفوش ربنا ولا دين ولا حياء وبا اخلاق ولا قيم ولا يعرفوا حاجة في الدنيا اصلا ولا ليهم لازمة ولا مستقبل ولا غير باكتة بانجو ووعلبة كله و سجاير فرط و المتعه الجنسية في عادة سرية و صورة راقصة او فيلم سكس

نسبة 1000 من 35 مليون نسبة بسيطة ولو قلنا نص مليون من 35 مليون برضة نسبة بسيطة ودول افراز حكومة فاشلة من 50 سنة و افراز لامهات ساقطات ماتعرفش الفضيلة وأمهات نجسة ماتعرفش الشرف و بلد مافيهاش اي نوع من النظام في شيء لا تعليم ولا إعلام ولا تخطيط ولا ادارة بلد اصبحت على شفا الهاوية

واللي مش فاهمة لية لغاية دلوقتي ماحدش حاسب الرقاصة اللي اسمها دينا دي على الرقص امام السينما اللي بيتعرض قيها فيلمها وهي السبب في الشحن الجنسي اللي حصل لشوية العيال دي واللي أدى بدورة لإنفجار الموقفبالشكل البشع دة مش فية حاجة اسمها بوليس الآداب وفية تهمة اسمها "فعل فاضح في الطريق العام" وللا دة بيطبق بس على اي ولد ماشي مع بنت بيحبها وماسك ايدها علشان البيه الظابط الدكر ياخد اسمها وعنوانها بمحضر ومذكرة رسمية و يعرف سكتها بعد كدة
ويعرف يهددها يا تمشي معاه يا يفضحها قدام اهلها
ودي مش دعابة يا جماعه دي حقيقة واللي بيحصل فعلا واللي قاللي علية ضابط اعرفه
انهم بيحبوا يتلككوا لاي واحد ماشي مع بت علشان يعملوا علية دكروا و ياخدوا بيانات البت ويعلقوها
وبالمناسبة دي كمان سياسة ضباط المرور الأفاضل في لجان المرور
ومين منكم مالاحظش ان اي مزة راكبة عربية لازم يوقفوها في اللجنة وبعد دقيقة بتركن على جنب بعد اللجنة والبية الضابط بيكلمها من الشباك وبتديلة نمرة موبايلها وفي ثانية تمشي بدون مايسحب منها رخص
بينما الرجالة بيتسحب رخصها لأسباب تفقع زي ان النمرة مش باينة او انة معلق سبحه او ماشاء الله في المراية او حتى انة لازق ستيكر بتاع اي حاجة عالعربية

ماهي البلد بلدهم و زي ماقالوا اية الفرق بين الشرطي والحرامي ؟؟؟
الحرامي شغال مع نفسة وبيخاف منك
الشرطي حرامي الحكومة ومديالله السلطة وبجح ومايخافش منك
وانت اللي بتديلة بنفسك وتتحايل علية ياخدها ووالله ماهي راجعه ياباشا النبي قبل الهدية ماهو يا كدة يامش بس ياخد فلوسك لكن ياخد كرامتك وحريتك و شرفك و شوية حاجات صغيرة فوق بعض

واقولك حاجة بصراحة

مش الولاد بس اللي بيعملوا كدة البنات برضة بيعملوا

مش اي بنات برضة البنات اللي هيه اخوات العيال دي البنات اللي مش متربية وخارجة من عشوائيات وامهات مش بيفرق معاها مين اللي نايم في سريرها بالليل طالما بيعمل المطلوب منة

انا كشاب محترم ومن عائلة ووسط محترم اقسم لك بالله اني باتعرض لنفس اللي انتم اتعرضتوا لة واقسم لك بالله العظيم ان فية بنات بتعمل كدة مع الولاد في المواصلات العامة ووالله العظيم بأنهرهم و وصلت لحد النهر العلني في وسط الناس وولا بيأثر فيهم

اقسم لك انة في قبل كدة وفي رمضان برضة كنت راكب ميكروباص من مدينة نصر لرمسيس لمترو الانفاق علشان اروح شغلي بعيدا عن زحمة كوبري اكتوبر و حرق دم السواقة والبحث عن ركنة للعربية وكنت طبعا صايم طلعت بنت مليانة شوية وقعدت جنبي ولزقت فيا كأنها تقريبا قاعدة على حجري وعلى ما اذكر انها محجبة وزي ماقلت احنا في رمضان وصايمين انا بعدت شوية عنها ناحية الشباك راحت متحركةولازقة فيا تاني وتقريبا ردفها الشمال بقى فوق جيب بنطلوني اليمين بصراحه كدة مع العلم ان الميكروباص مش زحمة والراكبين بعدد الكراسي
المهم رحت موسع تاني و قايلها بصوت عادي جدا سمعوا كل اللي راكبين لو سمحتي ابعدي شوية وماتلزقيش احنا في رمضان وصايميين
راحت باصالي كدة ولا اني باكلمها وولا اتحركت مللي و شوية وراحت متحركة عليا زيادة ولازقة اكتر
*** اااة وافتكر مرة تانية وانا في الجامعه كنت نازل المغرب كدة رايح كورس وركبت اتوبيس عام في شارع الطيران طلعت بنتين شكلهم كدة بيئة شوية بس مهشكين ومزز بصراحه والاوتوبيس كان زحمة شوية " باكرر شوية" المهم واحدة فيهم كانت ماشاء الله عود حلو وفرعه وملفوفة لابسة جيبة زيتي وبلوزة وراحت واقفة على شمالي وشوية شوية ابتدت تتحرك ناحيتي اكتر واكتر وهيه بصراحة كان عليها جوز جناب عراض لغاية ما جنبها اليمين بقى بين رجليا وابتدت مع حركة الاوتوبيس تتحرك حركة اهتزازية احتكاكية في قضيبي بردفها الايمن وبصراحه مطلقة انا كنت متلبش وخايف وماقدرتش افكر بصراحة انا كنت خايف لو فتحت بقى دول شكلهم بنات واطيةو بجحه وومكن تقول اني انا اللي باتحرش بيهاوساعتها انا اللي ممكن أكل علقة حرامي في مولد من كل الركاب وتنتهي بمحضر في القسم مادول اصلهم بنات مهشكة ومزز وكل مذكر في الاتوبيس حايحب يخدم ويتعرف و يكسب بوينت من المزز طبعا
اة وافتكرت كمان ان البنت صاحبتها لاحظت اللي هيه بتعملة بقت تشدها بعيد عني هيه تقريبا افتكرت ان انا اللي لازق في صاحبتها
قامت هيه نهرتها وقالت لها"بس سيبي" فالتانية فهمت انها عاجبها الموضوع وواقفة تاخد مزاجها وضحكت وبصت لردفها اللي بين رجليا و غمزتها و ضحكت
المهم انا ابتديت افوق شوية وأقلق من ان الموضوع دة ممكن مايعديش على خير لا من البنات ولا من اي حد من الركاب يلاحظ و رحت متحرك بسرعة وقايل حاسب ياسطي على المحطة الجاية ورحت باعد عنها بسرعه في اتجاة الباب ونازل وانا بصراحة مكسوف من نفسي ومن غياري اللي اتبل من افرازاتي المنوية من اللي البنت دي عملتة

عاوزة تسمعي تاني واعيد القسم اني والله العظيم ما باقول غير حقيقة صادقة 100 في ال100 ودة يمين اتحاسب علية قدام ربنا يوم الدين

اقسم لن اني اتمسكت من عضوي التناسلي قبل كدة في زحمة الاوتوبيس من ست لابسة بلدي لدرجة انها عصرتة في ايدها لما حسيت بالالم فية وفي الخصيتين من مسكتها القفشية التي لم تدم غير ثواني وبسرعه لاني كدت اصرخ من الالم

ومرة تانية في مترو الانفاق من بنت مسيحية الصليب الدهب في رقبتها قد كدة بنت قصيرة ومليانة مدملكه بافترا في عز زحمة مترو الانفاق الصبح تقريبا كدة مارست الجنس معايا في وسط الزحمة لدرجة اني وصلت لمرحلة القذف من اللي عملتة من مرحلة الالتصاق للإحتكاك للاهتزاز مع مزيج من مسكات الاعضاء والضغط بالصدر والارداف والسوه وكل مايمكن ان يلتصق بي و بعضوي التناسلي ومن الواضح انها كانت مهتاجه جنسيا من اللي واقف وراها وماصدقت ان انا طلعت المترو وبقيت قدامها علشن تاخد مزاجها من كل الاتجاهات وبالمناسبة البنت نزلت معايا في نفس المحطة وبدات تفتح معايا كلام كمان عن سؤال عن شارع

الخلاصة يا اختي ماتفتكريش انك انتي بس ولا ان كل بنات جنسك وبنات مصر اللي بيحصلهم كدة لأ ولأ والف لأ احنا كمان يا رجالة بيحصلنا كدة وزيكم واكتر الموضوع بقى كبت جنسي عام واهتياج واثارة جنسية من مسببات متعدده من افلام ومسلسلات و فيديو كليبات وافلام سكس عالانترنت و حرمان من الممارسات الطبيعيه و عنوسة بنات مش عارفة تتجوز و وشباب مش لاقي شقة ولا فلوس يتجوز في ظل تعنت من الاهل ومغالاة في الطلبات واي ابن كلب مايفتحش بقة ويقولي صوم و تحشم ومش عارف اية لان دة مش علاج ومش حانصوم السنة كلها و اللي بيحصل في رمضان واحنا صايمين مش حايخلص بالصوم ولا بيفرق وارجع للقصة الاولي بتاعة بنت الميكروباس

نفسي اقول كلمة تاعباني مع ان مالهاش صلة مباشرة بالموضوع بس هيه بصراحه اساس الموضوع ومن مسبباتة

انا والحمد لله ميسور الحال وشغلي كويس الان ومدخراتي وصلت رقم يتمناه نص شباب مصر والحمد لله فضل من الله سبحانة وتعالى والان عندي سيارة و مستقر في عملي و حياتي المهنية
المهم انا اتعرفت ببنت من اقل من سنة بنت من اسكندرية وحبينا بعض وكنا متفاهمين جدا وهيه بنت ممتازةوحلوة وهادية ومؤدبة ومحترمة ومن عائلة كريمة ومحترمة
المهم اننا اتعلقنا ببعض جدا واتفقنا على الزواج ولما اتقدمت لوالدها رفضني وليس لسبب ذو موضوع ولم يبدي اصلا سبب محدد فيا انا
بل بالعكس قاللي انت شاب كويس ومن عائلة وشغلك كويس وميسور ماديا ومحترم ومتدين و واضح طبعا ان انا والبنت بنحب بعض لانها عيطت لابوها وامها اساسا عارفة الموضوع من اولة وقابلتها المهم الخلاصة ان ابوها عاملني كأني مجرم جاي يخطف بنتة وبدون اي سبب من الأساس بل وبدأ يكذب من حيث ان البنت صغيرة لأ دي مش فاهمة لأ دي ماتتحملش مسئولية بيت حتى هية نفسها وأمها مش شايفين انها تقدر تتجوز وتفتح بيت (سنها 21 سنة وشوية بالمناسبة) ومن حيث ان انا حاسألها وأرد عليك قال وانا عارف انة سألها وأتخانق معاها لما قالتلة دة شاب كويس وانا اعرفة وموافقة
وللعلم انا شاب كويس و وسيم الشكل و لا معيوب و لا حاجة يعني ونرجع نقول نسبة العنوسة زايدة في البلد لية والشباب مش عارف يتجوز
ماهو من تعنت الاهل واللي اناعايش فية دلوقتي دة من وحده و ملل و شبه انحلال و حياة بني ادم تحطمت احلامة بدون ذنب جناة بسبب اللي حصل لي لما طلبت الحلال واهوة انا دلوقتي مصاحب و مقضيها مع بنات متساهلين ومش محبكينها ماهو خلاص الحلال والتدين مش نافع وعلشان مابقاش زي اللي بيجروا ورا البنات في الشارع انا مظبط نفسي بصراحه مع بنات بتستجيب لرغباتي برضة إرضاء لرغباتهم وللحرمان الجنسي اللي هما عايشين فية لنفس الاسباب اللي ذكرتها
وطبعا كلكم عارفين ان البنات بتعرف كويس تمتع نفسها وتمتع اللي معاها وبرضة هية في الاخر بتفضل بنت بنوت وبكر وان المتعه ليها سكك كتيرة جدا ومن غير مالبنت تفقد عزريتها او تفقد ومش مشكلة ماهي العملية بقت ب 200 جنية واللي اتكسر يتصلح
ودة طبعا منغير مانتكلم عن المطلقات اللي ملو البلد ودول بالطبع ماعندهمش اي مشكلة وسكتهم سالكة وبراحتهم
مع العلم اني لم اذكر العاهرات وبيوت الدعاره لأني بصراحة ماليش في السكك الوسخة والنسوان المقرفة دي ومش بتاع كدة

الخلاصة انا عاوز اقول ان الانحراف اللي احنا فية دة سببة تعنت الأهل و تقفيل سكة الزواج والحلال حتى في احسن الظروف اللي ممكن تتوفر للشاب مع ان معظم مشاكل الشباب واحلامة في شقة و وظيفة مش قادر يحققها ولما يحققها هههههههه يتقالة برضة لا مش موافقين هههههههههه

انا مش حاقول غير كلمة انا قلتها للراجل دة قبل مامشي بعد ماحسيت انة اهانني و جرح كرامتي وبدون سبب غير اني عاوز اتجوز بنتة

إذا جائكم من ترضون دينة وخلقه فزوجوه ألا تفعلون يصبح فسادا في الأرض وظلما كبيرا"


وحسبي الله ونعم الوكيل

Anonymous said...

لا ادري ماذا اقول

رغم خجلي الشديد مما قرأت ... وشي جاب الوان اني اتخيل انه في فتاة تصل بيها الجراءة و البحجاحة و الوقاحة ...لكن فعلا دولا خوات دول او النسخة الحريمي من متحرشي وسط البلد

الا ان تحليل جضرتك جميل و صادق ...الموضوع لا علاقة له بالدين لا من قريب ولا من بعيد ...الامر فعلا زي ما قولت

رغم تحفظي علي ما قولت ...الا انه و للاسف .......... واقع :(