Friday, November 17, 2006

شخبطة # 1

بما إنها مدونة.. وكمان آخر حارة

يبقى الموضوع يستحمل

J

**

منذ عدة سنوات، رسمت بعض الشخبطات..

حاولت أن أحفظها، لكن السنين دائما ما كانت تترك أثرها على الورق.

لذا أتركها هنا في الفضاء السيبيري (إيه المصطلح العجيب ده..؟) .

أتركها لمن يمر، ويلقي نظرته عليها .

**

هي مجموعة من الشخبطات، رسمتها منذ سنوات في لحظات قلق وضياع .

لم يكن الهدف ممارسة الفن (لاسمح الله) .

أعود إليها اليوم لأنها تعبر عن مرحلة في حياتي .

فقط.. هي محاولة لتسجيل وتدوين ما مضى .

**

الشخبطة الأولى : دموع الحرامي

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

هنا

التعليق :

ربما تكون أقدم شخبطة ما زلت أحتفظ بها حتى اليوم.. رسمتها في المرحلة الثانوية، منذ ثمانية أعوام تقريبا أو أكثر، كنت قد لصقتها على الحائط أمامي كي أراها وأنا جالس على مكتبي، ثم نزعتها بعد ذلك بعد أن تغير لونها إلى الأصفر، ووضعتها في درج مكتبي .

لم أجد سببا مباشرا يجعلني أرسم مثل هذه الصورة، إلا أنني أعلم جيدا أن أغلب الوجوه التي رسمتها فيما بعد كان بها شبها من هذا الحرامي.

حتى أنني فيما بعد كنت أسعد عندما أجد في الشارع بين وجوه الناس من يشبهون مثل تلك الشخبطات .

هل هو حرامي..؟

ربما.. لم أهتم بالبحث عن خلفية الاتهام .

23 comments:

so7ab said...

عبد الرحمن

اولا بجد قلقنا على غيابك يا ابنى والله

تانى حاجه انا كنت من هوات الشخبطه وانا فى المدرسه والجامعه وفاكر ان مفيش ورقه امتحان والا كان عليها رسومات عجيبه عن بشر قابلتهم او المراقب
ولحد دلوقتى وانا كل كتبى مرسوم عليها وكل حاجه بكتب عليها لازم عليها رسومات

لكن رسمه الحرامى بتاعتك فكرتنى برسمه على ورقه امتحان عندى كانت لبنت منقبه نزلت منها دمعه على النقاب فلمعت مع نور اللمبه النيون ساعتها نسيت الامتحان واعدت اشخبط علشان ارسمها وطلعت غير واضحه لكنى حسيتها اوى

ادم المصري said...

شخبط

وشخبط

وشخبط

هي الحياة ايه

غير شخبطة

شخبط ولا يهمكش

هي ناقصة لخبطة

هي كدا

وتفضل كدا

بس شخبط

بالجاااامد قوي

ام العيال said...

كنت فين ؟؟؟
حمد الله على السلامه
شبط يا خويا و مالو
شخبط و ارسم اي حاجه
شخبط على اي حاجه
عن اي حد

بس ما تغيبش كده

samar said...

و الله العظيم الصورة تحفة
سيبك من الرسمة لأنها طبعاً في عالم الرسم تعتبر بمثابة فضيحة :) بس في نفس الوقت بتعبر عن تفكير خلاق و عقل إبداعي
يعني إيه اللي يخليك تلاقي رابطة بين الدموع اللي هيه أحد مظاهر الحزن و الشجن و بين نموذج من الناس هو أبعد ما يكون في عقول الناس عن أي مشاعر إنسانية و إسمه لا يمكن أن يخلق أي نوع من أنواع التعاطف و هو الحرامي, و تعمل الرابطة دي في صورة تعبر بجد عن لحظة تستحق التسجيل لو كانت حقيقية و تحرك العقل و تخليه يفكر شوية (هل هي دموع حقيقية أم دموع تماسيح و هل تعبر عن ندم أم خوف أم حسرة عشان إتقفش و مش هيعرف يكمل سرقة)؟؟؟
في رأيى الشخصي: المسكين تلاقيه كان بيعيط من إللي هيحصلله في القسم و دموعه بتنزل كل ما يتخيل رجل الكرسي

أشرف حمدي said...

سااااااه
فكرتني برسمة قديمة عندي عن دموع البلياتشو , عموما الناس كلها لازم تعيط في الزمن ده سواء حرامي ولا بلياتشو كله في الهم نفسه .
تدوينة جميلة
تحياتي

walaa said...

حتى ولو كانت شخبطة .. فهي جميله بالبعد الانساني ايل فيها..
اسمها غريب ؟؟! ..

تعرف فكرتني بحاجه ممكن تكون بعيدة عنها ولو شويه .. هي قصة لتوفيق الحكيم اسمها الشهيد .. كان بيناقش فيها فكرة فلسفية عن الشيطان .. اذا ما طاقت نفسه لتذوق الطعم الاخر المحروم منه نتيجة لشقاوته .. طعم الخير والفضيلة .. القصة دي من اجمل اوابدع القصص ايل قريتها ..

حمدالله ع السلامة .. واكيد طبعا يا الف أهلا بالشخابيط، خصوصا لو كان فيها البعد النفسي النبيل ده ..

Sampateek said...

طيب تعالى نحلل الصورة بهدوء
رسمتها و انت في ثانوية عامة و حطتها قدام المكتب
كنت عايز تقول لنفسك اوعى تبقي زي ده
و لا دموع الحرامي كانت ندم على انه ماذاكرش و جاب مجموع و دخل كلية كويسة و بقي حد محترم؟
و ليه شلتها يمكن لانك قررت تخرج من عنق الزجاجة؟
و ليه لابس فانيلة مقلمة بالعرض
ده بيدل على نظرتك العريضة للحياة و ما بها من هموم و صعاب
و كمان بتقابل ناس تشبهه
يا تري في الطباع؟ حرامية يعني؟
و لا في الشكل بس

يا عزيزي اقل الاشياء ممكن ان تعبر عنا
ايه رايك بقي في سنداوتش رنجة؟

tamer said...

بصراحة الشخبطة دى هوايا وممكن تجدها عند اغلبية الشباب

انا كنت بشخبط الفرق بينى وبيمك انى كنت بشخبط على حوائط المدرسة والدككة اللى جالس عليها طبعا زمان ههههههههههه

بوست جميل

تحياتى

arwa said...

ابدعت في الربط بين أقصى الشجن والتعاطف "الدموع" وابعد مدى في اللا انسانية " الحرامي" ..استمر في ابداعك الفكري

Aladdin said...

شخبطة لا تخلو من براءة .. هل هي رد على "الخبرة" القاسية في البوست السابق؟ لا استطيع ان اقول إنني سأزيد اعجابا إذا ما قرأت البوست السابق للمرة المليون!!

الهام said...

الحرامي ملك الزمان هذا !!والشريف هو من يجب ان يبكي!! ربما الحرامي كان له ضمير لذى تراه قد صحا من سباته فبكى من هول ما اقترف!!
الحرامي خائف من السجن ومن العقاب الذي ينتظره .
الحرامي يبكي لانهم مسكوه قبل ان يستمتع بما سرق !!
الحرامي لم يعد مشكلة الزمان ولكن المجرم الذي يقتل ويعذب ويسرق ويدوس على الاخرين بالحذاء هو من يجب ان يكون رسمتك المقبلة !!أتخيل كيف سترسمة واى ملامح ستعطيه
تفسير أخير
كانت والدتك تخيفك من الحرامي (ربنا يسامحهن زرعن الخوف دون ان يقصدن )او ربما تمنيت ان تصبح .....ولكنني لااعتقد ذلك ابدا !!تحياتي

Abdou Basha said...

so7ab
بعتذر عن الغياب، كان سببه ظروف قهرية (تعبير ضخم جدا) :) ، على فكرة عندي حاجات محتفظ بيها كانت على ورق امتحانات بالظبط زي اللي انت رسمتها.
أكيد ححطها هنا برضه .
**
آدم
شكرا يا ادم على الدعوة دي، حتى لو كان شكلها الخارجي إنها فوضوية، بس أهه هروب من الواقع المتنظم على اللانظام .
**
أم العيال
أزيك انتي..؟
أوعدك ان شاء الله مش هغيب على قد مقدر.
حاسس ان فكرة الشخبطة عجبت البعض ومش مستهجنة ..!؟
**
سمر
هي فعلا شخبطة في سوق الفن ماتسواش خمسة صاغ من الفكة الورق اللي محدش بياخدها.
بس هي لحظة كده الواحد بيتوه فيها ويقعد يشخبط وشوش او ناس .
على فكرة مكانتش رجل كرسي
كانت عصاية مقشة
:-S
**
أشرف حمدي
منورني بوجودك
أنا شفت منظر شبه ده من كام يوم عندنا في المنطقة، حرامي كان بيجري وراه واحد وبعدين حس إنه حيتمسك فوقف وهو في حالة انهيار وبعدين قعد يعيط .
المشهد كان صعب خصوصا إن ناس لقت فرصة في ضربه بعنف من غير ما يودوه القسم .
طبعا الشخبطة دي قبل كده بكتييييير.
**
ولاء
يا ما حرامية موجودين، يمكن مش بالمنظر التقليدي ده، وكتير منهم مش بيبكوا ولابيهتموا وبيبرروا اللي بيعملوه .
**
كلبوزة
هههههه
رنجة..!؟
ده جزاتي يعني..!؟ على فكرة الرنجة والفسيخ عمري ما أكلتهم غير ممكن مرة من عشرين سنة .
ومش ناوي أجرب تاني
:)
بس عايز أقولك تعليقك جميل جدا، أنا سعيد إن حد مهتم بقراءة تفاصيل كده .
يمكن الكاراكتر ده رسمته من وحي أجواء الثانوي.
على فكرة أنا كنت في مدرسة حكومة... حكومة بمعنى الكلمة .
أكيد الكاركتر ده كان حواليه .
**
تامر
نفس الهواية كانت عندي
فاكر كنا في تانية ثانوي كاتبين أسامينا ع الحيطة وحاطين أسهم للمكان اللي بنقعد فيه
متخيل المنظر..؟
والله دي ما كنتش مدرسة خالص
:)
**
أروى
كلماتك الرقيقة هدية جميلة جئت بها إلى مدونتي
أشكرك عليها جدا
**
علاءالدين
فعلا.. ممكن معاك حق كبير، أنا مش عارف ايه سبب اني أحط الشخبطة دلوقتي ..!؟ أكيد تأثيرات الكتابة اللي فاتت، خصوصا إن البوستس كانت في يوم واحد .
بحييك على الملاحظة الذكية دي .
**
إلهام
أسئلة رائعة..
الوالدة الله يرحمها مكانتش بتخوفني كتير من الحرامية وانا صغير، يمكن من البلطجية أو أصدقاء السوء - ممكن يكون منهم حرامية..
آااه .. أنا أتمنى أكون (...)
لا لا لا
الفكرة بعيدة جدا
:))

Rasha said...

اجمل شيء والمميز في مدونتك هي انك صادق جدا مع نفسك ومع كل شيء تراه

سعيدة بمدونتك جدا احيانا لا اعلق ولكن اتابع ما تكتب فاحيانا افقد قدرتي على الكلام من صدقك

تدون كل ما تراه بعين لا يشوبها شائب هو ذكاء ونظرة واضحة للاحداث

والشخبطة بتاعتك هي اكبر دليل على وضوحك وصدقك لما رسمت الحرامي بخطوط بسيطة

انا مش محللة نفسية:)بس عاجبني جدا اسلوبك

افضل انقل الواقع بعينيك الذكية وشخبط زي ما تحب

تحياتي

Hiba said...

جميلة
لو كنت في كليتنا كنت هتستمر في الشخبطة لغاية ماتتخرج
ويمكن كمان كنت تفتح معرض بالشخابيط دي
شخبوطة تنبئ بميلاد فكر ما
مستنية اشوف باقي الشخابيط

بحرينية said...

لك مستقبل في الرسم
برغم انك رسمتها من ثمان سنوات
الا ان ستايل الحرامي اللي هو الشعر الكيرلي و الفانيلة المخططة صار اللحين موضة
مدام محتفظ بالرسمة لحد اللحين يبقى انته اكيد من اللي بيحبوا الرسم كتير
طب ليه ما تورينا حاجات تانية انته راسمها
اشكرك على هذه التدوينة و بانتظار الجديد دائما

MAKSOFA said...

تعرف انا برضه معجبه بصورة الحرامي دي
وبرضه معرفش ليه


المهم انت فين
وحشتني تعليقاتك
علي ما اكتبه

Abdou Basha said...

Rasha
(وجه متورد بحمرة الخجل)
من مدة الواحد مش بيسمع كلام جميل وذوق كده
مبسوط بتعليقك جدا
:-)
**
Hiba
هي شخابيط قديمة آخر واحدة كانت من كذا سنة
اللي بيجمع بينهم كلهم اني كنت في فترة مش تمام . من حياتي
بس لسه بحب اشخبط وشوش وشخصيات
:)
**
بحرينية
فعلا .. بحترم أي حد بيعرف يرسم، أي حد بيعرف يرسم أو يعزف آلة موسيقية ده بحترمه جدا
زيك كده
أنا شفت رسمتك في البلوج بتاعك
كانت جميلة .
:)
**
مكسوفة
انتي اللي واحشاني
انا كنت في فترة اختفاء، مش عارف حتتكرر ولا لأ بس ضغوط شغل ودراسة وحاجات لازم الواحد يحضرها وبعدين يكتشف انها ملهاش لازمة و...
حكاية كده
:)
أنا رايح لك حالا

Nohaz said...

دي دموع الندم ولا اية؟؟ قليل أما حرامي يندم
الناس من البانجو الخمرة المغشوشة تبلد أحساسهم و تحس ضاعت نخوتهم بقوا زي الخنازير مفيش غيرة و حمية الرجالة
انا بحب الرسم بيخرج الي جوايا بشخبط برضة
في فترة لا إراديا كنت برسم في كشاكيل محاضراتي
واحد أمريكي كان جالس مع أخ لي فطلب أن يشوف بكتب أية في المحاضرات
نبهني أن معظم الصفحات مرسوم فيها حاجة واحدة مفيش غيرها
تفتكر اية؟؟

كنت برسم كتكوت

saso said...

حمد لله علي السلامة
كنت فين قلقتنا
بحب اوي لما تكتب عن حاجاتك وتفاصيلك الصغيرة..صورك زمان وشخبطاتك القديمة.مش بس رايك في كل حاجة حواليك كده بتقول رايك في نفسك كمان
:)

محمد الدسوقى رشدى said...

على فكرة إحنا كلنا عبارة عن شخابيط طلعلها إنسان
بس خلاص

Abdou Basha said...

Nohaz
دموع احساس الإنسان بالهوان على الناس، لدرجة إنه يسرق، وبعدين يتهزأ لإنه سرق.. أكيد فيه ندم في الموضوع

بالنسبة للرسم أو الشخبطة، دي حاجة لا إرادية فعلا، يمكن لو قعدت عشان أرسمأو أشخبط مش حقدر..

**
ساسو
يمكن دي المساحة الوحيده - حاليا- اللي أمارس فيها كل اللي قلتي عنه ده.
على فكرة حتى باقي البوستس أقرب لشخبة أو مسودة مقال .
:)
**
draftsman

تعبير جميل
وأهلا بيك دائما

layal said...

لا اعرف لما اشعر انك رسمت نفسك
ليس بالضروره حرامي -بعيد الشر
لكن احساس الشخص المظلوم ونظره الناس للشخص دون معرفة خلفياته
واعذرني علي غيابي لفتره طويله
تحياتي

emz said...

انا اول مر اشوف لبلوج بتاعك .. قعدت اقرى بوست ورا التانى بس معرفش ليه صورة الحرامى دى استوقفتنى .. حسيت انه رغم انه حرامى و الظاهر انه مش انسان كويس .. بس عنده احاسيس و بيبكى يمكن عشان بقى كده .. الله اعلم ..
بلوج جميل اوى
تحياتى