Monday, June 18, 2007

كلام محشور في الزور- متنبيء البصار

- ما زال العالم مليئا بالشخصيات الكريهة، ربما تجد من يكرهك بصدق لأنك تعبر عن رأيك.. أو لأنك مخالف له في الديانة، أو لأنك من جنسية مختلفة، أو لأنه يرغب فيما بين يديك

**
- الأسوأ على الإطلاق هو ذهاب العلم من بلادنا.. وعندما يكون هكذا حال العلم في مصر بالذات، فليس أمام الشخص سوى ممارسة التبرم..... أو التورم

**
- في نبوءة سابقة تأكد لي أن الفوضى قادمة، جناحيها أميركا والإسلاميين، يتعلق بذيل ثوبها بعض أهل اليسار وبعض المسيحيين.. لكن القيادة ستكون لأراذل الناس والفوضويين، فمثلما كانت الانتخابات فرصة لظهور الرعاع من رعاة الميكروباصات، سيكون لهؤلاء دور في رسم الرؤى السياسية
**
- عندما يكون الفساد بهذا الشكل.. فانتظر ساعة هؤلاء القوم.

7 comments:

Anonymous said...

حكاية الكره دى..ماتقدرش تقول انها كره على اد ماتكون زى رد فعل او دفاع عن النفس..هو لما بيلاقى حد مش زيه بيحس انه بيتهاجم او بيتهدد او مش قابل غير النمط بتاعه هو اللى يبقى موجود..
طبعا ده مخ ديق اوى...مع شخصية مريضة
يعنى من الاخر بنى ادم مقرف
..
العلم بقى دلوقتى فى البلااااااااد..بقى نور
والنور كهربا...(الى اخر الحكمة المعروفة بأن الكهربا خطر )
انا حاسة والله ان انا جاهلة..
برغم ان انا مش خايبة
نفسي بجد الدنيا تتطور شوية..والناس تبطل غرور..وتبدأ تقتنع ان الطب مش هو القمة..وان التجارة مثلا اى حاجة مش كويسة
كمان عندنا تقسيمة عقيمة
علمى علوم وادبي وعلمى رياضة
يعنى بتاع علوم مثلا مالوش يدرس الهندسة الفراغية...والادبي ده يعنى صم
عارف..برة ممكن الحد يحدد الحاجات اللى بيحبها..يعنى انا مثلا ممكن ادرس رياضة وميكانيكا ولغة(اى لغة)وشعر او ادب او علم نفس
حاجات ماتجيش مع بعض ابدا طول مانت فى مصر مثلا
(انا عارفة ان انا اتكلمت على مصر بس..بس ده المثال اللى اعرفه..اكيد فى بلاوى تانية فى بلادنا الحبيبة...)

طولت عليك...
شكرا لوقتك..


برده سمر
...

Abdou Basha said...

عجبني المثل تباع النور والكهربا
:)

عايز اقولك انك لو اتكلمتي مع حد وقولتيله كلمة علم دي والعياذ بالله، ممكن تلاقيه وقع مغمى عليه من الضحك
!!

أيوه.. علم إيه فيه حد بيتكلم في الكلام العجيب ده دلوقت، ده حتى الجو رطوبة وحر

عن نفسي انا بحزن ان الأمور بقت كده.. اللي جزني اكتر انه تلاقي اساتذتك مش مهتمين او محبطين او من نفس نوع الطلاب.

بحرينية said...

و على قولة الشاعر اللي قال
كل عداوة قد ترجى مودتها الا عداوة من عاداك عن حسد
و يا كثر الناس الي حاطين عينهم على ما بين يدي الناس الثانيين

هالبوست يحمل بين طياته مصداقية كبيرة
و واقع مر لكنه موجود
خصوصا فيما يتعلق ب الفوضى القادمة

شكرا يا عبدالرحمن

Hiba said...

fawda??
aslaha na2sa...
mesh btabe3 a7'bar el balad mn 7'an2ty..:(
aaah
7amdella 3la el salama leek w lya .. m3lesh mt27'ara shwyteen .. bs ana brdo lessa rag3a mn el emt7anat.. es2lny a3rf eeh 3n elly emt7nto wala elly et7ara2 feh damy tool el sana .. ha2olak nothing..
bs elly 3ayz yt3alem bgd fe el balad dy... gana 3la nafso ..
yalla .. mesh mohem ... 7amdella 3la salmaty mn el semyoteekaaaaaaa :D nyahahaha :))
mata7'odsh fe balak .. ta7'areef :)

The Alien said...

هيكرهك ومش بيعيد يستخدم العنف كمان
مجرد الإختلاف بقي دلوقتي مشكلة وغلط
لازم تمشي مع القطيع

العلم
مينفعش تتعلم وإنت مش لاقي تاكل
عشان كدا انسي العلم والتعليم

الفوضي بالفعل موجودة
كله سياسة والعاب قزرة

تحياتي

Abdou Basha said...

بحرينية
مرحبا بحرينية، فينك من زمان؟
فعلا زي ما قلتي، أو كما قال الشاعر
اسوأ عداوة عداوة الحساد
ربنا يهدهم
**
هبة
أنا قولت هي امتحانات برضو.. :)
الدور كان ماشي في البلد
حمدالله ع السلامة، ويلا نقضي أجازة سعيدة
:D
بس انا موافق بشدة على نقطة التعليم برا هنا.. مش عارف انا مش مقتنع بحاجات كتير بتحصل في البلد دي
**
أليين
أهلا بيك، وأتمنى تكون زائر دائم
المادة بتأثر جامد
كان ليا أصدقاء معيدين كنا بنقعد نقر عليهم عشان متفرغين للدراسة والمذاكرة، بس حرام كان قر على الفاضي لأنهم بياخدوا مبالغ قليلة
:)

MAKSOFA said...

حلوة قوي سياسه التبرم أو التورم دي

بس أنت ياحبيبي حاتتعب كتير قوي زي مامتك مكسوفه ، حاول تتعلم سياسه ا لمجامله السخيفه والأبتسامه الصفراء ، لأن العرب أتربوا علي النفاق ولن ينصلح لنا حال قبل مليون سنه كده