Friday, June 22, 2007

معلمة الجيتار

منذ سنوات.. كانت تدربني على عزف الجيتار شابة.. تكبرني بحوالي أربع أو خمس سنوات، كنت في سن الـ21، أتذكر أنها كانت المرة الأولى التي أقابل فيها فتاة اسمها... "تسنيم"، أظنه اسم قرآني، فيما بعد قابلت من يحملن هذا الاسم .
كنت أحترم تسنيم أستاذة الجيتار جدا، كانت دمها خفيف، وفي نفس الوقت جادة، بعض تعليماتها ما زلت أحتفظ بها إلى اليوم.. والآن تقريبا أنا هجرت الجيتار وفقدت القدرة على العزف.
**
مرة سمعت أغنية في البرنامج الموسيقى، ولمن لا يعلم فالبرنامج الموسيقى والخدمة الأوروبية في الإف إم كانا منذ عقد من الزمان يجذبان فئة من الشباب، حتى أن الإذاعة كانت في ذلك الوقت تذيع أغاني الميتال قبل تحريمها، وكان هذا قبل ظهور إذاعة نجوم إف إم الحالية وأخواتها... المهم أنه في البرنامج الموسيقى - وكان ذلك في عام 99 أو 2000- سمعت أغنية، المطرب هو انريكو ماسياس.. كنت أعرفه وسمعته من قبل، فرنسي من أصل جزائري ديانته اليهودية.
سمعت الأغنية، جذبتني مقدمة الجيتار في البداية، وجدتها مألوفة.. كانت هي مقدمة برنامج كنت أسمعها صدفة في الصباح في المنزل أو في مطعم أو... كان اسم البرنامج "همسة عتاب".
ذهبت إلى تسنيم أحاول أخبرها عن هذا البرنامج، لم تعرفه، يبدو أن الموسيقى لم تكن مقطوعة كلاسيكية كما ظننت.. وعدتني أن تتابع هذا الأمر فيما بعد، ونسينا الموضوع......
**

في عام 2007.. وأنا أقف أمام ماكينة الصرف الملحقة بالبنك وجدت نفس مقدمة الجيتار ترن في موبايل أحدهم، كدت أستوقفه وأطلب منه تحويلها إلى موبايلي، وجدته تصرفا غير لائق.
تكرر سماعي للنغمة هنا وهناك.. علمت أن النغمة معروفة باسم "همسة عتاب" على اسم البرنامج، كان ذلك أثناء الشهور الأخيرة الماضية.
**
منذ مدة وأنا أبحث عن هذه الأغنية.. علمت أن اسمها Adieu Mon Pays تتناول موضوع فراق الوطن بأسلوب جميل، أظنه متأثرا بالتراث الأندلسي وتحديدا مشهد آخر حكام غرناطة وهو يلقي نظرته الأخيرة على مدينته ويسكب العبرات لفراقها، يقال أن تلك البقعة مازالت معروفة إلى اليوم باسم "el último suspiro del Moro زفرة المغربي (العربي) الأخيرة"، ولعل هذا المشهد قد تأثر به العديد من الفنانين الإسبان فيما بعد، كان هذا الحاكم الأخير -شئنا أو أبينا- هو أحد الحكام الوطنيين الذين تم إقصاءهم بسبب أمور ثقافية ودينية.
**
في اليوتيوب وجدت الأغنية، مقدمة الجيتار بدأت متأخرة في التسجيل الموجود، لكن أفضل من لاشيء، قمت بتسجيلها في ملف صوتي.
عندما أستمع إلى هذا اللحن(رابط مؤقت للتحميل).. أتذكر عدة أشياء، منها أستاذتي تسنيم .

11 comments:

أنيما said...

j'ai quitté mon pays
j'ai quitté ma maison

لو أخبرتني من قبل لأرسلتها لك كاملة، كانت عندي في جهاز الأم بي تري

أغنية رائعة حقا

nousha said...

sooo cute :-)

summar said...

يابختك ياعبده...نفسي اتعلم جيتار
بتحصل معايا برده حكاية ان انا اسمع حاجة وادور عليها بعد كده...
كان نفسي جدا اعزف اى حاجة
اسبانى....جربت فعلا اعزف على الاورج جزء من باليه كانت نيلى كريم قامت ببطولته..والبطلة فيه بتلبس موف..
وهو فيه حرف الكاف ههههههه خمنه انت لأن انا بصراحة مش فاكراه
طبعا معرفتش اعزفه كان صعب وليه كذا بعد مش عايز حد
واحد بس اللى يعزف
..حاول ترجع تعزف تانى
وسجلنا حاجات بنفسك...هتبقى فكرة جديدة وجميلة

بحرينية said...

المقطع واايد حلو
شكرا عبدالرحمن

walaa said...

جميلة المقطوعة .. وجميل حبك للجيتار .. ويااااااا بختك بعزف الجيتار وبمعلمته (حقد طبقي بقى هههههههه(

;)

Abdou Basha said...

أنيما
العزيزة أنيما.. الأغنية جميلة، ممكن ماتعجبش البعض لكن واضح اننا من مزاج واحد
لو سمحتي قوليلي عندك إيه تاني على الام بي ثري
:D
**
نوشا
thanx
;)
**
سمر
أولا أنا اكتشفت دلوقت انه عندك صفحة ع النت.. مبروك الافتتاح، واسمحي لي اتابعك.. وكان المفروض تعملي حفلة أو تجيبي ديجي وكده LOL
ثانيا ممكن تتعلمي جيتار أو بيانو، ما دام هواية.. عشان كمان الواحد يلاقي حاجة يطلع فيها ضيقه
أنا كنت بعمل كده ساعات :D

بس خدي بالك الموضوع محتاج صبر..
**
بحرينية
العفو ..
على فكرة منتظر جديدك من مدة.
ان شاء الله تكون ظروفك تمام دلوقت
**
ولاء
أنا فاهم طبعا الحقد الطبقي.. على اساس إني باشا وكده، بس .. باشا افتراضي :D

زمان الوصل said...

غريب جدّا كيف يتحوّل موقفنا من قطعه موسيقيه بتغيّر المناسبه التى سمعناها فيها ..
يعنى دى موسيقى برنامج "همسة عتاب" أو هكذا كانت أوّل معرفتنا بها .. كانت تصيبنى باكتئاب و إحباط بسبب حجم المشاكل المرهقه التى كان البرنامج يذيعها بينما حين تستمع إليها الآن و أنت تعرف أنّ لها أصلا غير ذلك يبدأ شعورك نحوها فى التحوّل بالتدريج !! شكرا على المقطوعه الجميله :)

MAKSOFA said...

الله عليك ربنا يحميك ياباشا دايما كده مواضعيك جميله أعدتني للذكريات ، ياتري لسه همسه عتاب بتتذاع في مصر ؟

Anima said...

و الله حاليا ما فيش غير ناس الغيوان على الأم بي تري

و هما بالفعل فرقة رائعة و موسيقاهم اروع

و ممكن تشوف اللي كتبت عنهم و بعض من اغانيهم في البوست اللي كتبت عنهم في اللينك ده

http://topics192.com/2007/06/nass-el-ghiwane.html

Anonymous said...

انا عندى الاغنيه واللى عاوزها انا رفعتها وادى الرابط بتاعها
rapidshare.com/files/41553169/Adieu_mon_pays.mp3

Abdou Basha said...

زمان الوصل
تعرفي انا زمان من القرن الماضي كنت سمعت المزيكا دي في البرنامج وحبيتها، لكن مكنتش بسمع محتوى البرنامج
يمكن مرة واحدة بس
:)
**
مكسوفة
الله يخليكي
أنا مِش بسمع راديو بقالي كتير
:D
بس أكيد زي ماهي مفيش حاجة بتتغير في مصر
**
أنيمة
أنا بقول فعلا إنك فنانة..
على فكرة حلو البلوج اللي انتي مشتركة فيه ده.
لفت نظري التنوع فيه
**
أنونيموس
أنت أجمل أنونيموس في التاريخ
:2
شكراشكراشكرا