Thursday, July 05, 2007

إنه الأخ الأكبر

أصدقاؤه يحيطون به من كل جانب، يمرحون معه، ويحبونه أكثر ما يحبهم، لا يبدي أي اهتمام، رغم كثرتهم.. إلا أنك تكاد تشعر انه وحيد بينهم، متفرد في شخصيته، قد لا تتآلف معه أو مع أصدقائه، إلا انك تطمح أن تكون بينهم أو أن تحل محله
شهامته ومساعدته للآخرين هي الغالبة على أفعاله، لكن جفاءه يخفي كل ذلك.. لا تدرك قيمة أفعاله إلا بعد أن تفتقده بعد فراق أو بعاد
تراه قاسيا.. مـُـحبـَـطا و مـُحبــِـطا، يسدد إليك العبارات المباشرة كما يسدد اللكمات، دون رأفة أو تمهل.. وعندما تفكر وحدك في أقواله، تجدها صائبة وصادقة
أحيانا تكره تطفله على حياتك، تشعر أنه متسلط، عنيد، غبي.. بعد حين تراجع نفسك، وتبحث في أرائه، وتجد نفسك مؤمنا بما قال.. تعتنق نصائحه، وتفتقد وجوده، وتتمنى أن يعود إلى حياتك من جديد
في مرحلة من حياتك تجد نفسك ملاحقا له في أفعاله وأقواله، تحاول أن تفتش في غموضه، تبحث في نقاط ضعفه، تحاول مناطحته وإعلان هزيمته، لكن حتى بعد الهزيمة والنكسة.. تجد نفسك متبعا له، منجذبا إلى قوة كامنة بداخله، ويظل مسيطرا عليك بجاذبيته.. لا تنجح في تخطيه، فمازال هو في المقدمة، أما أنت.. فلا تشعر بالظلم، وكأن الأمر مجرد قانون من قوانين الطبيعة
إنه الأخ الأكبر.. لم يكن لي أخ أكبر من قبل، لكن هكذا استشعرته، هكذا شعرت به في تعاملات من هم أصغر، هكذا تحسسته في قلوب الآخرين، وأزعم أن في قلب كل منا مساحة لهذا الشخص، المثل الأعلى، بأخطائه وسقطاته

من الجميل أن يكون لديك أخ بهذه الصورة، لكن الأجمل أنت تكون أنت هذا الأخ

14 comments:

Anonymous said...

راااااائع
كلام جميل ومعبر جداوعجبتنى صوره توم كروز دى من مهمه مستحيله وكانها مهمه مستحيله انك تتخطى الاخ الكبير اللي ببتكلم عنه هنا
انا عارف انك الكبير وليس لديك سوى اخ واحد لكن ابشر انت اخ اكبر لاخرين برضو انا احدهم
لن اكتب اسمي ساخبرك عندما نلتقى فقط انا الاخ الاصغر
باى

Abdou Basha said...

:D
شفت يا عم التعليق حاجة سهلة ازاي
متنساش تكتب اسمك عشان متحصلش لخبطة
منور يا احمد، وشكرا على أول تعليق.
:)

summar said...

فعلا يسدد الكلمات كما يسدد اللكمات
..
محبط ومحبط(من غير تشكيل)
انا اخت كبيرة..
وبعمل كده
بدايق اوى علشان مش قادرة ابقى حنينة اكتر من كونى موجهة او مقومة..رغم ان خبرتى على ادى..بس بجد ده مش نوع من التسلط على اد ماهو خوف..
وللأسف برده..زى مانا مش قادرة ابقى غير كده..هما كمان مش قادرين يفهمو خوفى ده..
عموما كلو بيكبر..
شكرا ياعبده وست فعلا جميل وفكرته جديدة وبعيدة ..وكلنا فيها

بحرينية said...

ماعشت وضع انه يكون عندك اخ اكبر لكنك وصفت الوضع بمنتهى الدقة
انزين شلون عن الاخت الكبرى ؟؟ هل بيكون نفس الوصف ام غير شوية ام مختلف تماما
:) شكرا على البوست

صاحب البوابــة said...

بوست جميل للغاية

يحمل مشاعر وصفتها بدقة

رغم انك لم تحياها

تحياتي

Epitaph said...

طول عمري نفسي يكون اخ اكبر
بس انتهي الموضوع اني اكون انا الاخت الكبري لبنتين اصغر

:)

Gid-Do - جدو said...

عبد الورد

مكنتش فاكر ان انا ـ بصفتى اكبر الاخوة ـ سئ الى هذا الحد كان الله فى عنهم ـ استحملوا منى كتير بس يمكن حبى ليهم هو السبب ـ تحياتى

Abdou Basha said...

summar
معاكي حق.. كله بيكبر، بتهيائلي انه وجود الأخ الأكبر بيبقى محسوس في مرحلة عمرية، بعد الزواج أو العمل كله بيتساوي .. أو بيكبر، وان كانت المشاعر القديمة بتفضل موجودة
**
بحرينية
الأخت الكبرى؟
ممممم مشعارف فعلا
أصل انا كمان مليش اخوات بنات
:D
بس أعتقد انه بين الشباب بيبقى التنافس والمناطحة أعلى
**
صاحب البوابــة
شكرا على مرورك الجميل
**
إبيتاف
إنتي كمان؟ :)
على فكرة فيه دراسة مؤخرا بتقول إن الأخ الأكبر في الأسرة بيبقى أكثر ذكاء..
دراسة عنصرية صحيح.. بس علمية
:)
عن نفسي أنا متفق معاها
**
جدو العزيز
ازيك ؟
أنا متعاطف مع الأخ الكبير.
ده حتى احمد لفت نظري انه الصورة اللي في البوست بتاعت توم كروز كمان
يعني مفيش أجمل من كده
:)

Nada said...

أنا الاخت الكبرى و بعدي أخ ثم اخت
:D
ووالدي الاخ الأكبر ووالدتي الاخت الكبرى

يعني وراثة
lol

و بالصدفة أكون الصديقة الصغرى لكن دور الأخت الكبرى جعلني أيضا الكبرى حتى مع أصدقائي

Vampire said...

ايه التفكير الرائع ده ؟

حلو قووووي

الابن الضال said...

أنا ليا 4 أكبر مني :D
وأنا أخ اكبر لواحد فقط
وصفك صحيح إلى حد كبير

محمد ثروت الجابري said...

حطتني في حالة
حالة

Anima said...

انا اخت كبرى لبنت اصغر مني

و كمان ليا اخوات اكبر مني

بس صدقني طريقة التفاهم بتختلف

و كمان هما بيتعاملوا معانا كإننا مدللين العيلة

يعني احيانا بيكونوا ديكتاتوريين

Anonymous said...

مقال جميل شكرا لك