Saturday, November 03, 2007

رسالة من الحزب الوطني الديمقراطي

جاءتني رسالة بتاريخ 29 أكتوبر

الراسل National Democratic Party
ndp@ndp.org.eg
وهو عنوان بريد الحزب الوطني الديمقراطي
عنوان الرسالة
بكــــــرة أحـلـــــى Management
mailed-by
blogger.bounces.google.com
**
جاء في متن الرسالة
National Democratic Party has sent you a link to a blog:
New Vision
Blog: بكــــــرة أحـلـــــى
Post: Management
Link: http://bokra-a7la.blogspot.com/2006/08/management.html
--
Powered by Blogger
http://www.blogger.com/

**
الحقيقة لم أفهم الرسالة، أو الغرض منها أو هوية المرسل، وشعرت أن الأمر بسيط لكني لم أفهمه
فقمت بإرسال رد في نفس اليوم أستفهم فيه عن الغرض من الرسالة.. وأحسبه كمن يرد على أشباح
Goofy
مرحبا
الحزب الوطني الديمقراطي

تحية طيبة
وردتني رسالة من بريدكم تحوي
رابط من مدونة بكرة أحلى
أشكركم على هذه الرسالة الطيبة، ويسعدني أن أعرف منكم سبب اختياري لإرسال هذه الرسالة
سأنتظر ردكم الكريم
ولكم مني كل الشكر
عبدالرحمن

**

حتى لحظة كتابة هذه الكلمات لم يأتيني الرد، ولم أعرف هوية الراسل.. لكن عبارة
mailed-by: blogger.bounces.google.com
جعلتني أفكر في أن الرسالة متعلقة بموقع بلوغـ/جر والمدونة، خصوصا أن هذا البريد هو بريد المدونة
Spinnngربما هي خاصية لا أفهمها
كانت آخر المشاركات التي كتبتها قبل تلقي الرسالة هي : عارف ومش عارف، وقبلها مباشرة نونة على الحجر ماما تهزو، وهي المرة الأولى التي أذكر فيها السيد جمال مبارك - أمين السياسات في الحزب الوطني- منذ أن بدأت الكتابة هنا، ولكم كانت سعادتي أن يأتي ذكره هنا في يوم من الأيام في هذه المساحة البائسة
Blowing Bubble
**
ذكرت القصة لأحدهم، فقال لي.. عادي ياعم إيه المشكلة، تحب انا ابعت لك كمان رسالة من الحزب الوطني على إيميلك؟
أجبت بسذاجة، ايه ده هو ممكن؟ بينما اقترح آخر أنها رسالة دعائية من الحزب، وربما جاءتني بطريقة عشوائية
**
على جانب آخر بحثت في مدونة بكرة أحلى عن أي شيء يدل على صلتها بالحزب الوطني الديمقراطي، ووجدت أن الأمر يخص مشروع أحد الباحثين
وعلى طريقة الأمن المصري، قررت عدم إغلاق ملف رسالة الحزب الوطني الديمقراطي، إلى أن تظهر معلومات جديدة في القضية
**
على هامش الحكي: مبروك انتخاب مبارك رئيسا للحزب الوطني اليوم Bravo
**
رسالة عاجلة : أصبحت أشعر أن هذه المدونة قد تسببت في بعض المنغصات خلال الفترة الماضية، بسبب سوء ظن البعض، من هواة صيد الكلمات وتأويلها وتشويه صورة الآخرين، وهذا آخر ما كنت أتصوره.... ياريت لو حد يعرفني ومعدي من هنا – تحديدا من خارج عالم المدونات والمنتديات – ميأولش الكلام المكتوب هنا على مزاجه، ويسأل لو مش عارف، عشان مزعلش منه.. وهو عارف نفسه كويس
Whip

11 comments:

بحرينية said...

اعتقد ان الايميل كان بغرض الدعاية فقط و انه تزامن صدفة مع البوست الذي كتبته حول جمال مبارك
لذلك لداعي للتفكير في موضوع الايميل اكثر من ذلك الا اذا كنت تنوي اضافة بعض الاثارة الاختيارية على ايامك الرويتينية
شكرا لك يا عبدو باشا على البوست
:)

awres said...

ما هي الا اشهار فقط

لكن بكرا احلى هو عنوان لمسلسل سوري

تحياتي عبدوا باشا

قلم جاف said...

الغرض من الحركة دي طبعاً إن الحزب يوصل رسالة للمدونين مفادها :

إحنا حزب شديد قوي قوي .. وعندنا مدونين إحنا إحنا مدونين .. لما الباب يخبط نعرف برة مين!

بيني وبينك حتبقى مدوناتهم عاملة زي مدونة مصر الجديدة ولا مصر المش عارف إيه أشهر مدوناتهم على النت.. الناس بتروح هناك بس لما بتكون زهقانة أو ضغطها واطي وعايزة تتفرج على حاجة تكسر مللها وترفع ضغطها!

Ahmed Shokeir said...

وصلتني نفس الرسالة بالظبط ياعبده باشا من 3 ايام

شكلنا هانشرف في زنزانة واحدة

المدونة قديمةومافيش فيها غير موضوعين ومافهمتش منهم حاجة ولاباين مين اللي كاتبها ولا هو عاوز ايه

أنا اخدت اللينك حطيته في الريدر
لعل وعسى يحصل أي تحديث

IRC President said...

أنا برضه جاتلي الرسالة ده، مش فاهم إيه الفكرة

Ahmed Al-Sabbagh said...

ههههههههه

الموضوع فيه إن

بس شكلة دعاية ليس اكتر


تحياتى

تائهة فى أرض الأحلام said...

انا حاسة انهم بيتابعوا مدوناتنا بصورة دائمة لانى ساعة ماكتبت موضوع ياترى انت كمان جاهز للتطبيع جالى دعوة لحضور مؤتمر الشباب الدولى فى شرم الشيخ

انا حبيت بس اسلم عليك

وياترى عامل ايه دلوقتى فى الدنيا
لسه بيغمى عليك
من كتر القاعدة على الكمبيوتر

walaa said...

ممكن تمشيها صدفة .. حتى حين ..

.
.

او دعاية يجوز برضه

:D

MAKSOFA said...

ياعم كبر
حاجات كتير بتحصل من دي دا فيه ناس بتعلق بأسم مدونتي وتشتم في الناس وأنا أتفاجيء بزعل الناس مني أو شتيمتهم لي
وانا بأكون زي الأطرش في الزفه

Abdou Basha said...

بحرينية
معك حق الموضوع بسيط، لكن من حبي في الحزب الوطني، مش مصدق نفسي
lol
**
رشيدة
فعلا.. أكيد رسالة تزامنت مع المؤتمر التاسع
**
شريف
تعرف أنا كان عندي أرحم إنه تبقى الرسالة دعائية 100% ، وفيها بطاقة دعائية أحسن من الرسالة الغريبة دي
**
أحمد شقير
هي دي كده الرسالة الأولى، يمكن بعد كده يبقى فيه رسايل تانية أوضح
وربنا يستر
:D
**
IRC President
تصدق كان عندي احساس انه مش معقول انا لوحدي اللي تجيني رسالة كده
**
أحمد الصباغ
ممكن فعلا دعاية عشان المؤتمر الأخير
بس دعاية فاشلة جدا
:S
**
مي
بس كده ده مش عدل
أنا هبعتلهم عايز دعوة لمؤتمر الحزب الجاي
:)
**
ولاء
وممكن تكون دعاية، وصدفة مع بعض
:D
**
مكسوفة
واحشاني كتير
أنا عايز أقولك انه من ساعت ما اتعاملت مع الانترنت وانا وبشوف حاجات غريبة كتير، وساعات مقالب، بس دي أول مرة يبقى المقلب حكومي كده
:)

layal said...

تصدق يا عبدو اني كنت طالعه الفجر في الطريق للعمل وسمعت خبريت حسني مبارك غيرت لي مزاجي
قعدت اضحك
مش بتقولوا هم يضحك وهم يبكي ؟؟
:-)