Saturday, March 31, 2007

فاصل - تكلم يا ابن الشعب

الدكتاتور في مسرحية تخاريف، تجمع ثلاث كاركترات ميكروفونية.

**

- أحيانا القذافي.. "يا شعبي العظيم"

- أغلب حواره مع المواطن كان يشبه السادات.. "قف مكانك"، "بالدستور أعطتيك الكلمة وبالدستور اكتفيت بهذه الكلمة"

- أمام الميكروفون يذكرني بمثقفي الندوات المتحذلقين.. "لو أخذت سكينا وشققت صدري فوجدت قلبي فلا تندهش"... "نفحة من العدالة....الخ"

**

Friday, March 30, 2007

خواطر متسكع

يقول الإمام الشافعي :

دَعِ الأَيَّامَ تَفْعَل مَا تَشَاءُ

وطب نفساً إذا حكمَ القضاءُ

وَلا تَجْزَعْ لِحَادِثة الليالي

فما لحوادثِ الدنيا بقاءُ

.

ويقول أيضا :

.

ولرب نازلة يضيق لها الفتى

ذرعا وعند الله منها المخرج

ضاقت فلما استحكمت حلقاتها

فرجت وكنت أظنها لا تفرج

.

.

بالأمس استغليت فرصة أني مضايق... (أول مرة أشوف حد يستغل فرصة أنه مضايق!!) وكان ورايا مشاوير بعضها نفع والباقي لأ، المهم استغليت الفرصة عشان أمارس هواية قديمة، ألا وهي التسكع، خصوصا إن أغلب التسكعات (اذكر جمع تسكع) السابقة كانت بيبقى فيه حد معايا.

**

المهم أثناء التسكع، لفت نظري في إحدى العزب (= نوع من المناطق الشعبية)، ناس كاتبة بالطباشير على الحيطة شتيمة في حسنى مبارك، امضاء علاء وجمال !!

بعد مدة وصلت المنطقة عندنا، وعندنا البيئة والوسط مختلف لكن لقيت ناس كاتبين على الحيطة برضه، الموت لإسرائيل، وحاجات من المعادية للسامية دي والعياذ بالله J ، اكتشفت إني جنب مسجد كبير في منطقتنا، وقلت ممكن يكونوا نشطاء المسجد (تعبير عجيب فعلا) .

**

افتكرت وقتها مانشيتات الأهرام في الفترة الماضية، وأسلوب الكتابة السخيف الأقرب للكتابة أيام جلالة الملك فؤاد الأول ملك مصر والسودان، افتكرت كمان حاجة شفتها في أحد مواقع الإخوان، عن فبركة الانتخابات .

حاجات كتير بقت مفبركة في مصر، و.............. يلا بقى .

**

افتكرت كمان ... (لو فيكم حد لاحظ ده معايا)، حنفية الكتابات والندوات والجلسات والبرامج اللي كانت عن ..... المواطنة.

أنا حضرت حاجة كده في المجلس الأعلى للثقافة، ده غير الكتابات بقى.. آخر حاجة كان شيخ الأزهر كاتب عن المواطنة في الإسلام.

واضح جدا إن الدولة كانت بتوجه رجالها من أجل الحديث عن هذا المفهوم في ندوات تابعة لمؤسسات الدولة، وحتى داخل الجامعات المصرية.

**

التسكع في الشارع ممكن يجيب أفكار غريبة ... مواطنة.. إسرائيل.. الإخوان.. المجلس الأعلى للثقافة، لكنها لتكون فرصة إما لإعادة ترتيب الأوراق (نادرا ما يحدث)، أو لممارسة متعة بعثرة الأوراق وخلطها في شكل سريالي .

**

البوست القادم عن بعض الصور من رويترز... إن شاء الله

Friday, March 23, 2007

كلب و كبش وبيت

وجدت فجأة أمامي صور.. لفتت نظري فعلا، كلها رأيتها تقريبا في يوم واحد.

(1) كلب اسرائيلي (عن اسيوشيتدبرس)

كان الواحد ساعات يسمع كلمة كلب إسرائيلي تقال على أحد الجنود الإسرائيليين بعد أن يكون ارتكب تجاوزا في حق أحد الفلسطينيين.

في الصورة هذه المرة كلب إسرائيلي حقيقي، وهو أيضا من كلاب الجيش الإسرائيلي حسب الأسيوشيتدبرس التي نقلت أنا عنها الصورة، والكلب أعتقد أنه يمارس تجاوزا هو الآخر.

**

(2) قلعة الكبش (عن رويترز)

في السيدة زينب وناحية حي الخليفة، فيه منطقة اسمها قلعة الكبش، منطقة شعبية "جدا"، رغم إني كنت أعرف ناس أصلا من هناك، واني كنت كثير التسكع في القاهرة، لكني عمري ما دخلتها.. يمكن رحت الناصرية وزينهم وطولون، لكن قلعة الكبش، رغم إنها جنب كل ده، إلا أني لم أزرها من الداخل .

المنطقة عرفت في الأفلام السينمائية... ويضر بها المثل في انها قمة الشعبية، في فيلم تيتو كان البطل أحمد السقا من نفس المنطقة، كذلك في فيلم زواج بقرار جمهوري كانت أحداث قصة زواج هاني رمزي وحنان ترك هناك…وأحيانا كانت بتذكر في الأخبار على إنها منطقة شغبية وليست شعبية فقط، رغم ما ذكر في المصادر الحقوقية عن مشاكل تعرض لها سكان المنطقة.

القصة أني أعتدت أن أجد في صور الأخبار.. صورا من العراق أو فلسطين أو ..... وخصوصا العراق، كانت دايما بتحزني جدا، الصورة السابقة ظننتها من العراق، وتأثرت جدا، لكن اتضح إنها من مصر، ومن قلعة الكبش، في تغطيه للحريق اللي شرد المئات هناك .

لفت نظري شيء في هذا الحادث، لما تذكرت حادثة قديمة كانت عن شغب وشجار بين عائلتين في نفس المنطقة من مدة، واتهم فتحى سرور نائب السيدة زينب ورئيس البرلمان أنه كان مؤيدا لإحدى العائلتين في الانتخابات البرلمانية حيث كانت العائلة ستقدم مرشحا لها من العمال (راجع هنا)

وواضح انه هناك عشم من السكان في فتحي سرور بعد الحرائق الأخيرة، لدرجة أنهم أقاموا مظاهرة وطالبوا لقاءه، لدرجة إنه مصادر أخرى (إخوان مسلمين) ذكرت إن جمهور المظاهرة اتهموا فتحي سرور رئيس مجلس الشعب بالتواطؤ ضدهم، وذكر بعضهم في التقرير الإخواني أنه كانت هناك شقق بديلة تسلمها الدولة للمقربين من الحكومة من اهالي الحي، بعد ما قرأت المعلومات دي، حسيت انه الموضوع فيه (مسائل عائلية).

هنا قلعة الكبش على الجوجل إيرث.

المنطقة تحوي أثارا مملوكية أيضا كمدرسة قايتباي

**

(3) رفض بيع منزله

الصورة من الصين، قصتها إن صاحب البيت رفض بيع أرضه، فتم شراء المنطقة من حولها وتفريغها تمهيدا للبناء، أعتقد أن الرجل يعيش في مكان آخر، فمن الصعب أن تعيش معلقا هكذا .

الحقيقة لا أعلم مصدر الصورة تحديدا.. لكنها تقريبا من أحد مكاتب التصوير الصحفي.

Tuesday, March 20, 2007

ولسوف أعود يا أمي

كتبت هنا سريعا... وعند النشر في المدونة ترددت، لكن لأنشره أفضل .

أمر بضغوط كبيرة.. والسبب ؟!

زحام الأفكار والأعمال.. لكن الله معي، وكل قادم هو خير، مهما كان شره.

**

اليوم كان سيصبح يوما تاريخيا، كانت ستسقط أول دمعة من عيني منذ 12 عاما، والسبب؟!

تذكرت أمي.. رحمها الله

تذكرت طيبتها، وحرصها على مصلحتي.

والآن.. أكتب وأنا أشعر بغصة في حلقي، لأول مرة أكتب في هذه المدونة وأنا في هذه الحالة، ربما أنا في حاجة إلى أمي الآن.. بكلماتها الرائعة .

رحمك الله يا أمي .

المشكلة أني تذكرت عيد الأم.. فبحثت عن الأم، وتذكرت أمي....

تذكرت معاناتها مع المرض حتى لحظة الوفاة التي جرت أمامي في لحظات ألم وصدمة... لم أبكِ بعد وفاتها، من يصدق!؟، كنا جميعا نرى أن وفاتها رحمة لها من عذاب المرض وصراخ الألم .

رحمك الله يا أمي.

نصيحة.. لا تسمعوا هذه الأغنية: لسوف أعود يا أمي – أحمد أبو خاطر، على الأقل هي ما يسبب لي هذه الحالة، لكني للأسف هذه المرة، شعرت بألم الفراق وترقرقت الدموع في عيني قبل أن أستمع لأي أغنية .

لكل من له أم... أنت في نعمة حافظ عليها، مهما كان تعامل أمك معك، عد إليها، فلن تجد من هو أحرص عليك منها .

يقول القائل : ولسوف أعود يا أمي... أنا لن أعود، إلا بعد مماتي.

Saturday, March 10, 2007

رنة محمول

.. في (السي تي إيه)، على فكرة بأكره جدا كلمة سي تي إيه.. عموما هو الأتوبيس المكيف، المهم إنه المحمول رن.. تركته لمدة بسيطة كي أتأكد أن المتصل يريد الاتصال، ولا يرغب فقط (بالرن) للونس.

كان يجلس خلفي شابتان.. من النوع المتين، الضحوك، شعرت للحظة إن إحداهن وهي تضحك تفرغ (السي تي إيه) من الهواء.

رن المحمول، أنا أضع داخل الموبايل هذه الأيام رنة، خاصة.. لموسيقى قد لا يعلمها الكثيرون، ربما تكون مألوفة لدى البعض، هي لموشح لما بدا يتثنى، جاءني تعليق من الخلف، إيه ده؟؟ علاء الدين، حاولت زميلتها تهدئة الموقف، وذكرت لها أنها موسيقى معروفة، وأخذت تدندن مع الموبايل، حتى قطعت عليها انسجامها ورددت على الاتصال .

**

(ممكن أكمل عامي J ؟! )

**

الحقيقة.. أنا قيل لي قبل كده انه النغمة لما تبقى ميدي فايل، دي بتبقى حاجة تعبانة، وعيب انه الواحد يحطها على موبايل، وتماشيا مع هذا الرأي فكرت إنه أضع موسيقى أغنية حماقي الأخيرة.. لكن مش متشجع.

لكن الموسيقى اللي فعلا كنت عايز أحطها على الموبايل، ومن الصعب ان ده يحصل، هي المقدمة الموسيقية لأغنية بوس الواوا، للمغنية هيفاء وهبي.

بعيدا عن هايفا... الموسيقى رائعة .

**

بعد ما أنهيت المكالمة قررت أغير نغمة – علاء الدين على رأي البنت الكلبوظة – وحطيت نغمة Historia de un Amor ، مش عارف إذا كان حد هيحبها اذا سمعها او لأ، بس هي مألوفة، وجميلة ورومانسية... وكمان ميدي فايل، يمكن ده عيبها .

فيه عندي نغمة كنت حاططها أول ما جبت الموبايل، مش بشغلها حاليا خالص، أصبحت لما أسمعها بتجب لي انقباض، رغم انه الموسيقى حلوة.. هي New malaguena، توزيع للمقطوعة الشهيرة، لكنها بتفكرني بفترة قلق .

**

فيه نغمة هادية بشغلها في المحاضرات والميتنج والقعدات الهادية، لكن عمري ما سمعتها وحد اتصل بيا وأنا حاططها، هي مقدمة أغنية لبينك فلويد، The Division Bell ..

فيه رنات كتير حاططها وعايز أحذفها.

**

فيه زميلة ليا كل ما اتصل بيها ألاقي أغنية حسين الجسمي الأخيرة .. اللي هي أغنية فيلم بيتعرض حاليا !؟؟

اسمها إيييه؟؟

(بعد البحث في جوجل)

اسمها بحبك وحشتيني... اللي هو كل أما اتصل بيها بعد أول رنة ألاقي الجسمي بيرد عليا ويزعق في وشي.

عندي نغمة بستخدمها مع خاصية الاهتزاز.. يمكن عشان هي من موسيقى صالصا فالاهتزاز يبقى شغال صح هنا، برضه ميدي..اسمها مورينا، أصبحت مرتبطة معايا بشارع رمسيس والدوشة.. ليه؟، لأني مرة كنت في شارع رمسيس.. كنت فاكر ان الرنة دي عالية ودوشة، لكن محستش بيها خالص، لولا خاصية الفايبريشن .!!

**

مش عارف ليه بحكي في الموضوع التافه ده ؟، يمكن هروب من موضوعات أكبر وأعمق...!؟

ويمكن لأني متغاظ من رنات بعض الناس .... الواحد بيسمع حاجات عجيبة في الموبايل..

مثلا؟!

إيه معنى انه حد يحط قرأن رنة محمول؟؟؟ هو المفتي أفتى ان ده غلط؟! فيه الخير، أنا كنت محتاج رأي زي ده من مدة، لأنها حاجة ملهاش معنى، واحد يقرا قرآن ولا يقول دعاء ولا أذان، واروح قافل واقول ألووو.. بركة يعني؟!

فيه رنات تانية محتاجة فتوى، عشان انا زهقت منها..... رنة رأفت الهجان!؟.. رنة الضوء الشارد، رنة حسين الجسمي الأخيرة.. طبعا كل واحد حر في اختياره...

المهم... رنة محمولك إيه؟؟J