Sunday, July 13, 2008

عن أعراض قلة النوم

في حالة مرور عشرة أيام أو أكثر مع عدم حصولك على القدر الكافي من النوم، قد تواجه الأعراض التالية

ـ عدم القدرة على توضيح آراءك، أو الوصول إلى نقطة محددة في حديثك
ـ الانزعاج الشديد بسبب الموسيقى العالية أو صخب السيارات
ـ القيام بأعمال غير تقليدية أو متهورة ربما لم تقم بها من قبل
ـ الانصياع لأوامر من لم يكن لديهم عليك أي سلطان
ـ التمرد على أشياء تافهة لا تستحق عناء التمرد
ـ التبلد والجز على الأسنان في مواقف تقليدية تستحق منك الاسترخاء أو الابتسام
ـ الانفعالات غير المحسوبة والمبالغ فيها، والإحساس بالاضطهاد والمؤامرة
ـ الإحساس بتورم العينين، حتى إن كانتا في حالتهما الطبيعية
ـ الرغبة في تثوير كل قضية حتى إن كانت طلب كوب من الماء
..
هذه بعض الأعراض التي تم اختبارها بالفعل في العشرة أيام الماضية، وهي قابلة للتحديث، كلما ظهرت أعراض جديدة
**
أما عن الأعراض الطبية والجانب العلمي للظاهرة، فالأفضل متابعة صفحة الجمعية النفسية الأميركية وما تحتويه من روابط عن نفس الموضوع
http://www.apa.org/topics/whysleep.html
..
اقتباس
ويفترض العلماء أن بقاء الإنسان مستيقظا لمدة ثمانية عشر ساعة دون نوم أو النوم لمدة ست ساعات فقط يوميا يمكن أن يكون له تأثير مماثل لشرب الخمر للدرجة المسموح بها قانونيا
في صحتك
:)

9 comments:

بثينــــــة said...

أنا جدع
:D

layal said...

عبجو اعذرني علي التدخل
لكن هل للامر علاقه بالمشاغل او بنشاغل البال

اللبن حل مفيد

والله يعينك بكل الحالات
تحياتي وتمنياتي لك بنوم هادئ ومريح

Dina El Hawary (dido's) said...

lol :D
في صحتك

Summar said...

:)
الله يعنى انا مدمنة على الكحول
عارف بجد فى اللحظة دى اخر مرة نمت فيها امتى؟
من 28 ساعة ونص
انا عندى مشاكل فى النوم..وغالبا بتقلب بأرق..ايام الامتحانات من القلق بس ممكن مقدرش انام اكتر من ساعتين ف اليوم
انهاردة مثلا نتيجتى بانت..وكنت قلقانة فمنمتش
:)
بس انا الموضوع بيبقي بضحك هستيري او حالة اكتئاب فظيعة..وصلة عياط
ومبحسش ان انا محتاجة انام غير لما بسحب نفسى للسرير
يعنى ممكن اكمل اكتر
:)
هو تعود...وهتتعود بعد كده على حالتك...وهتتعود على ريأكشناتك
وهتبقي قادرى تحدد لما تسهر زيادة شوية ايه هيبقي جدولك
:)تصبح على خير مقدما

mohra said...

دع عنك "نومى "فان "للنوم " اغراء
و داونى بالتى كانت هى الداء

:)))

عزة مغازى said...

لقد تصورت ان اختفائك غير الغامض يعود الى كثرة النوم وليس العكس
اتمنى ان تكون نائما بالفعل اثناء كتابتى لهذا التعليق

الحق نفسك بقى قبل ما تروح النار

karakib said...

عبد الرحمن اعمل مجهود جامد بجسمك لدرجة انك تقع من طولك
هو ده الحل الوحيد اللي باتجه اليه لما تجي لي الحالة دي
و افشل في العثور علي اسباب منطقية لها

قلم جاف said...

مع قلة النوم بدأت أعاني من عدد من تلك الأعراض..

تائهة فى أرض الأحلام said...

تصدق أنا النهاردة لسه كنت بفكر هو انا بقيت مهيسة كدة ليه وكنت بفكر اروح لدكتور نفسانى

بس البوست تاعك جه فى وقته

دائما بنلاقى عندك المراد